Patrícia Koyšová / Focus

Patrícia Koyšová / Focus
7. marca 2018 matus

Patrícia Koyšová / Focus

„Do dnešného diskurzu, ovplyvneného virtualitou a hyperrýchlosťou, chcem svojou maľbou vniesť kus autentického zážitku a imaginácie. Vo veku virtuálnosti, mediálnej únavy a vizuálneho presýtenia sa stáva dôležitým to, čo si nárokuje na vlastný priestor a čas. V mojom programe abstraktnej maľby chcem divákovi priniesť moment zastavenia sa a podporiť tak jeho vlastnú imagináciu.“

Patrícia Koyšová. Focus. Prečo je témou aktuálnej výstavy Patrície Koyšovej focus, teda ohnisko? Ide o jedno či o viacero ohnísk? O ohnisko obrazovej kompozície? O bod, z ktorého sa niečo šíri alebo o bod, do ktorého sa niečo sústreďuje?

Keď sa zapozeráme na jej diela vystavené v priestore galérie, uvidíme niekoľko inštalačných situácií.

Priestor je vytvorený skladbou obrazov na bielej stene, ktoré sú usporiadané mimo stredovej osi, mimo stredového ohniska. A ani maľby samotné nie sú komponované pevnými bodmi či líniami, ktoré by ich ukotvili, na ktoré by ste mohli fixne zaostriť. Patrícia ich komponuje tak, že dáva do kontrastu presný tvar kruhu a nepresnú stopu vzduchovej pištole, ktorá ide po približnej priamke, a i tú občas prečiara/prečarbe. Tak dosahuje určitú stabilitu. Podľa Györgya Kepesa (Language of Vision) je statická dynamika alebo dynamická stabilita základom kompozície; fókus alebo „stred“ oko diváka vygeneruje vtedy, keď sa má čoho zachytiť, napríklad konára vo vode.

Morfologická štruktúra jej malieb je pohyblivá, prelievajúca sa, núti hľadať fókusy, no tie sa nenachádzajú ani na okrajoch rond. Kruhové obrazy sú aj preto usporiadané intuitívnym aranžovaním kompozícií (11 – 13, 14 – 15).

Popri nich sa skoro trojmetrový kruhový obraz s názvom Focus (10) mení z maľby na  objekt. Pri ňom si uvedomíme ďalší zámer maľby Patrície Koyšovej, a tou je ilúzia priestorovosti, objemu a reliéfnosti maľby, vytvorenej používaním iluzívnych prvkov svetla a tieňa, ktorú podporuje aj monochrómnosť maľby, prípadne minimálna farebnosť čiernej, bielej, modrej; neprotirečí mu ani samotný monumentálny rozmer diela opretého o stenu v priestore galérie.

Ďalšou situáciou na výstave je aranžované prostredie, vytvorené zavesením okrúhlych formátov malieb na stojanoch pôvodne určených na nesenie osvetlenia pre fotografovanie (1-9).

Obrazy sa ocitajú v priestore bez zázemia steny, pozadia, o ktoré by sa opierali, prípadne ho dopĺňali, alebo z neho vystupovali. Sú scénicky usporiadané, no ohnísk je, zdá sa, niekoľko, presnejšie, menia sa pri pohybe diváka v priestore expozície.

Maľba Patrície Koyšovej je nielenže „maľovaná“ netradičnými nástrojmi, akými sú mop alebo vzduch, ale tiež experimentuje s narušením statickosti maliarskeho procesu a tento proces oživuje pomocou tvorivých postupov. Štrich a škvrna nie sú len zafixovaným výsledným tvarom po dopade rozprsknutej, rozfúknutej, vyliatej či otlačenej farby. Sú dôvodom, prečo maľba vzniká.

Podobne ako s paradoxom nestáleho ohniska, ktoré je premenlivé, je to aj s paradoxom priestorovej ilúzie jej obrazu, keď blízke zdá sa byť vzdialené a malé ako zväčšené. Toto obsahovo a vizuálne pnutie v maliarskom procese prináša významy maľby, ktorá sa vyjadruje asociatívnou skladbou tvarov a farieb, a pomáha si osobitým autorským rukopisom. Aj preto je takýto prístup blízkym surrealistickým princípom tvorenia. Maľba krajiny sa vynára akoby zo sna, z náhodne a spontánne vzniknutej farebnej skrumáže. Ako vízia pripomína čínsku  štetcovú maľbu či krajinomaľbu, vodopád, ale ňou v skutočnosti nie je. Je maliarskou hrou Patrície Koyšovej, ktorá sa prejavuje esteticky pôsobivo a scénicky organizovane v sériách, opakovaniach, ale aj v deštrukčnom zásahu, keď čisté organické štruktúry sú napadnuté surovou drsnou maliarskosťou ako v rukopise, tak aj v myšlienkovom zámere.

Autorkina procesuálna abstrakcia je zážitkovou maľbou, ktorá pomocou primárnej ale intenzívnej farebnosti a tvarov, vznikajúcich počas experimentálneho technologického postupu – maľba vzduchom prostredníctvom vzduchového kompresora a ofukovacej pištole, stierkou alebo aj maľbou cez drôtenú sieť-pletivo (11) sprostredkúva dynamické prežívanie maľby ako spontánneho tvorivého procesu.

Je zároveň maľbou, ktorá sprostredkúva osobný svet autorky. Nerozpráva síce mikro- príbehy z intímneho života maliarky, netematizuje a nekomentuje spoločenské či politické udalosti, no vo veľkej miere je modelovaná odtláčaním jej videnia a prežívania. Jej metóda „maľby pre maľbu“ je aktivovaná z pozície autorky-ženy, ktorá mapuje, sníma, pozoruje okolitý svet a hrá sa s jeho formami. Táto hra je spôsobom, ako ich prostredníctvom vypovedať o svete, v ktorom žije.

Patrícia Koyšová vychádza z tvarov životného priestoru, vesmíru, bunky, embrya či iných organických štruktúr a jednotiek, ktoré následne radí do sérií kruhových obrazov. Nutkanie tvoriť ich v sériách je pokusom hľadať ohniská, miesta, ktoré vyjavia maľbu a umožnia vidieť hlbšie do vnútra tvorivého procesu skúmavým odkrývaním jej vrstiev. Koncept fókusu je o videní, o schopnosti hľadať skryté, nejasné, neviditeľné. Ale aj o pasii z pozerania sa, ktorá je divákovi odmenou za nájdenie ohniska, ktoré sa nachádza niekde v ňom.

 

kurátorka výstavy: Gabriela Garlatyová 

trvanie výstavy: do konca apríla 2018

otvorené: pondelok – piatok: 9.00 – 17.00 hod.

Hlavné námestie 5, Rimavská Sobota

info: msksrs@rsnet.skmestskagaleriars@rsnet.sk, www.mgrs.sk

 

Výstavu Mestskej galérie Rimavská Sobota z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. 

 

Patrícia Koyšová

Narodená 31. 1. 1985 v Nových Zámkoch

2011 –  2016 – doktorandské štúdium v oblasti voľné umenie u prof. Ivana Csudaia na Vysokej škole

výtvarných umení v Bratislave.

Od 2005 – 2011 Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave, Katedra maľby a iných

médií, v “Štvrtom ateliéri“ pod vedením prof. Ivana Csudaia.

2004 – 2005 Univerzita Mateja Bella v Banskej Bystrici, Fakulta humanitných vied, Katedra výtvarnej

tvorby.

2000 – 2004 Stredná umelecká škola v Trenčíne, odbor navrhovanie a modelovanie odevov.

 

Študijné pobyty

2008 Aristotle University of Thessaloniki, prof. Skiloyanis

 

Samostatné výstavy
2017 – Methexis (s Martinom Ševčovičom), Slovenský inštitút, Moskva (Paralelný program 7. medzinárodného moskovského bienále súčasného umenia), RU
2016 – Obrazy & objekty s Matúšom Lelovským, Industra, Brno (CZ)

2016 – Patrícia Koyšová v Kabinete, Showroom Sabina Schuckert, Bratislava
2016 – Dialógy Ante Portas, Velehradská 7/A, Bratislava
2015 – 90 × 105, Galéria Čin Čin, Bratislava

2014 – Objekt/ Obraz, Galéria Magna, Piešťany

2014 – Keď budem veľká, chcem byť vodopád, Galéria Plusmínusnula, Žilina

2014 – Ťažké ľahkosti, Galéria Schemnitz, Banská Štiavnica

2012 – All Lights Are Fire s Jánom Gašparovičom a Jarom Kyšom, SPACE gallery, Bratislava

2011 – V kostce/ V kostke so Stanislavom Divišom, Galerie Sýpka, Valašské Meziříčí

2011 – EPISODE, Hopkirk chillout and culture bar, Bratislava

2010 – EVOLUTION of a STAR, SODA Gallery, Bratislava

2010 – TRICOLORA so Silviou Čechovou a Luciou Tallovou , Ex libris a Ex cafe, Bratislava

 

Kolektívne výstavy
2017 – Rýchle spoje, Villa Ichon & Villa Sponte, Bremen, DE
2016 –  Symfónia pre päť zmyslov, Stredoslovenská galéria v Banskej Bystrici
2016 – Jej svet, Oblastní galerie Vysočiny v Jihlave (CZ)
2016 – Osamelí, Galéria mesta Bratislavy
2016 – Osamelí, Galleri Lista Fyr, Nórsko
2015 –  Od obrazu k objektu, Galéria Gagarinka, Bratislava
2014 –  Rozmanitosť nutná, SNG Bratislava
2014 –  Freudenthal Show II., Galerie Freud&Thal, Bruntál (CZ)
2014 –  Nebeský pád, Ego Gallery, Bratislava
2013 –  Visual inspiration and personal quests, Slovenský inštitút Moskva (RU), Riga Art Space, Riga (LV), National Library of Estonia, Tallin (EST)
2013 –  Fakt/Fikcia, Galerie Sýpka, Valašské Meziříčí
2013 –  Maľba roka 2013, Galéria Nedbalka, Bratislava

2013 –  ArtD1, Stredoslovenská galéria, Banská Bystrica
2013 –  ArtD1, Dom umenia, Bratislava
2013 –  One Step Forward vol.2, Dum umění města Brna, Brno

2013 –  Sppirit, Galéria SPP, Bratislava

2012 – Tak, ako ich nepoznáte, Nitrianska galéria, Nitra

2012 – Maľba ako šperk, šperk ako maľba, Galéria Médium, Bratislava

2011 – CONSISTENT, Oravská galéria Dolný Kubín

2011 – Septembrový sber/ Mladá slovenská malba, Galerie Caesar, Olomouc

2011 – RETROSPEKTRUM, Tatranská galéria, Poprad

2011 – DAMBUSTERS, Zvolenský zámok, Zvolen

2010 – CHRISTMAS BESTSELLER 2., SODA Gallery, Bratislava

2010 – TREFFPUNKT, Galéria umelcov Spiša, Spišská Nová Ves

2010 – ONE STEP FORWARD, Galéria Médium, Bratislava

2010 – PARALLELS, the Hungarian University of Fine Arts, Budapest

 

Workshopy

2012 – Medana 2012, Slovinsko

2010 – Periférne centrá – Arteskorta Babinná s ARTTODAY združením

2010 – Periférne centrá – Cementáreň Banská Bystrica s ARTTODAY združením

 

Ocenenia

2011 – Cena rektora v kategórii voľné umenie za diplomovú prácu ZOOM

 

Kontakt www.patriciakoysova.com, patakoysova@gmail.com