Mestská galéria Rimavská Sobota
Nové mená / New names
Študentky a študent Fakulty umení Technickej univerzity v Košiciach
Jej obraz / Jeho obraz
Osobné príbehy, identita ženy a muža, rodová rovnosť
Mária Maxová
Marianna Franková
Maroš Bavoľár
Príroda a ekosystém
Tvar, hmota a energia prírody
Experiment ako ekologické memento
Tamara Almášiová
Lucia Krosnerová
Denisa Sabovíková
Migrácia ako forma prežitia
Liubov Holubkyna
Viera v hoaxy, Fiktívne božstvá
Viktória Surová
Otvorenie výstavy: v piatok 29. novembra 2024 o 17.00 hod.
kurátorka výstavy: Gabriela Garlatyová
koordinátorka projektu: Kristína Rimavcová Fratričová
Trvanie výstavy: do 28. februára 2025
Otváracie hodiny: pondelok – zatvorené, utorok – piatok: 09.00 – 17.00 hod.
Hlavné námestia 5, Rimavská Sobota
https://www.facebook.com/www.mgrs.sk
Výstava predstavuje výber diel autoriek a autora, ktoré vznikli počas ich štúdia na Katedre umenia Technickej univerzity v Košiciach. Je prehliadkou, ktorá predstavuje výsledky z jednotlivých ateliérov: Ateliéru obrazu, pod vedením doc. Mgr. art. Ota Hudeca, ArtD., Ateliéru slobodnej kreativity 3D, pod vedením doc. Mgr. Art. Radovana Čerevku a Ateliéru nových médií, pod vedením doc. PaedDr. Mgr. art. Boris Vaitoviča, ArtD.
Výstava voľne nadväzuje na nedávnu expozíciu v MG RS s názvom Laboratórium, na ktorej sa prezentovali svojimi prácami študenti Ateliéru nových médií: Bc. Dominik Franko, Bc. Dávid Kuriško, Bc. Ľuboš Oravec (ved. doc. Mgr. art. Ing. Richard Kitta, ArtD.) a študentka Bc. Martina Jarinová (ved. Boris Vaitovič).
Výber diel autoriek a autora je zameraný na aktuálne témy umenia, ktoré sú rozdelené do 4. okruhov: Jej obraz / Jeho obraz, Príroda a ekosystém, Migrácia ako forma prežitia, Viera v hoaxy, Fiktívne božstvá.
Jej obraz / Jeho obraz, Osobné príbehy, identita ženy a muža, rodová rovnosť
Mária Maxová
Proti samote. Amorfnosť strachu a túžby, cyklus olejomalieb, 2024
Naratívna maľba Márie Maxovej je tvorená realistickým zobrazovacím spôsobom, z hľadiska tendencie sa navracia k realizmu, otrý ale inovuje osobnou naráciou. Líči mytologizujúce príbehy, ktoré sú postavené na znakovej a slovníkovej maľbe jej osobných symbolov. Diplomová práca sa venovala skúmaniu témy Románu rieka, ktorý pre ňu funguje ako voľná asociácia. Priamo ho skúma bližšie ako osobný príbeh v ženskej tvorbe. Skúma dve roviny. Prvá hľadá odpovede eseji Vlastná izba na podmienky a prostredie potrebné pre ženskú literárnu a umeleckú prax. Druhá skúma priamo ženské umelkyne z praxe. Práca potom prechádza do literárnej podoby formou scenára. Ten funguje ako anotácia k dielam.
Marianna Franková
Naratívy ženskosti a materstva, suchý pastel, plachty, 2024
„Ako najlepšie porozumieť samým sebe, keď predstavy o tom, kým by sme mali byť sú také rôzne? Selektovanie stereotypných nálepiek obsahu ženskej identity a prijatie všetkého, čo táto identita zosobňuje. Kult matky sa stal kultom ženy.“
Téma vlastnej identity a autenticity je stále ťažko zmapovateľná, obzvlášť ak ide o časť ženskej identity, ktorou je matka a materstvo. Autorka konkrétne spomína ženu v umeleckej pracovnej sfére a jej oddanosť tvorbe. Dotýka sa feministickej pozícii a hovorí o jej pomyselných hraniciach pre súčasnú ženu. Zároveň ide o hlbšie hľadanie a spoznávanie vlastnej identity a prácu so ženskými symbolmi spoločnosti, podľa ktorých sa autorka pomenováva v negatívnom aj pozitívnom svetle. Prechádza stotožňovaním sa s týmito pomenovaniami, až k prijatiu samej seba.
Maroš Bavoľár
Spread, akryl na plátne, 2023
Sailing away is a form of saying goodbye, akryl na plátne, 2023
Ride, akryl na plátne, 2023
Morový stĺp menspreadingu, akryl na plátne, 2023
The house that maroš built, akryl na plátne, 2023
Maroš Bavoľár pracuje najmä v médiu maľby, v ktorom skúma širšie identitárne otázky, ale zároveň sa v maliarskom zobrazovaní otláča aj osobne. Identitu muža sleduje cez rôzne formy správania a stereotypného vnímania toho čo je mužské. Ironicky komentuje to, čo za „mužské“ považujeme, alebo čo tvorí sociálne správanie mužov a žien podmienené gendrom ako sociálnym a kultúrnym konceptom.
„V mojej práci sa venujem téme menspreadingu, a páči sa mi, že sa v tejto banálnej maskulínnej polohe dá hľadať mnoho odkazov na spoločenské problémy. Vzniklo širokospektrálne dielo, v ktorom pracujem ako so spoločenskou problematikou, tak aj s mojou vlastnou skúsenosťou a osobnosťou, až sa to dotýka tém ako kolonializmus alebo rodová rovnosť.
Príroda a ekosystém. Tvar, hmota a energia prírody. Experiment ako ekologické memento
Tamara Almášiová
Kvôli stromu nevidíme les, 2024, site-specific inštalácia, objekty: bioplast, video, fotografia
Ekosystém ako symbolický naratív. V akom lese sa pohybuješ ty?
Pri zbieraní informácií som si položila otázku: Kedy chodím do lesa? Čo od neho očakávam?
Cíti príroda, že sa na jej území nachádza cudzí objekt?
Prostredníctvom nazbieraných informácií som uvažovala nad možnými súvislosťami. Každý z
nás má obľúbené miesto, strom, dokonca časť lesa, kam sa opätovne vracia, napríklad, keď sa cíti zle alebo hľadá len určitý druh pokoja a relaxácie. Je to istým spôsobom čistenie myšlienok od urbánnych vzruchov, naberanie inšpirácie. Tieto opätovné návraty do prírodných miest je veľkou časťou pozitívneho prežitia na planéte Zem.
Mojím záujmom bolo pochopenie fungovania ekosystému vo všeobecnosti a prepojenie s
vlastným vnímaním vopred daných miest, ktoré som si vybrala na aplikovanie všetkých
získaných dát.
Celý projekt sa odohráva v Kolinovskom lese, ktorý navštevujem už roky.
Do troch zvolených oblastí umiestňujem vyrobený materiál, ktorý nazývam Biohmotou. Táto hmota je nezávadná pre prírodu. Teoretické ukotvenie som hľadala prostredníctvom nového pojmu ,,nový materializmus”, ekologická etika ako napríklad ,,deep ecology”, ekofeminismus.
Výstupom je video ako dokumentácia akcií v prírode, materiálová stena, básne.
V tomto projekte riešim aj otázky udržateľnosti umenia a prepojenie tela a lesného ekosystému.
K miestam vznikli aj básne s označením miesta ako súradnice, prikladám jednu na ukážku.
Denisa Sabovíková
Predprítomný čas, dĺžka videa: 00:04:01, 2024
Práca reflektuje autorkine úvahy ohľadom aktuálneho prežívania a hľadania spôsobu komunikácie s krajinou Vyšných Ružbachoch. Prehodnocuje svoje postavenie v priestore a čase na pozadí klimatickej krízy. Odzrkadľuje sa tu symbolika spájaná s určitým znovunavrátením sa a na intímne spojenie medzi človekom a prírodou. Vnútorné dialógy odkrývajú hlboké vrstvy vnímania reality a ľudskej spojitosti s okolitým svetom v globálnom kontexte.
Prepis textu z videa:
Všímaj si, čo si všímaš.
Som na mieste s kamennými spomienkami uchovávajúcimi nesmrteľnosť a všade sa nachádzajú podivuhodné pramene.
Som na mieste, kde môžem voľne dýchať a dotýkať sa živého.
Som na mieste, kde pomaly liečim seba, aj skrze myšlienku svojich blížnych.
Moje stopy sa zachovávajú hlboko do ďalekej budúcnosti. Mením štruktúru, v ktorej sa sprítomňujem.
Cítila som určitú stratu poriadku, bezpečného priestoru aj pocitu neistoty na Zemi.
Všetko je ovplyvnené už len tým, že som.
Ja sama som sedimentom. Nosím v sebe stopové fosílie.
Som pôvodcom aj obeťou, som mapujúca stopa k celku.
Som ako geologický jav minulosti, prítomnosti aj budúcnosti.
Sledujem ako sa krajina súčasnosti ponorí do geologických vrstiev, z ktorých vzišla.
Obnažuje sa zraniteľnosť, ktorá je medzi mnou a prírodou, aj ktorá ešte len bude existovať.
Prispôsobujem sa premenám okolo seba.
Čas predchádzajúci terajšku, udalosti pripravujúce sa na to, aby sa stali vo fyzickom priestore.
Snažím sa zachytiť čas, ktorého bohatstvo sa pomaly vytráca.
Skutky minulé postupne nadobúdajú súčasnú podobu.
Neviem sa zbaviť predstáv o meniacom sa svete a toho ako to nedokážem zvrátiť späť.
Rozmýšľam nad zachovaným a nad zmyslom zachovávania vo svete kde čas obracia priestor.
Všetok čas pretečie vo večnom a pominuteľnom a ja sa raz stanem jeho súčasťou.
Cudzota nastane ak: „si človek uvedomí, že svet je ,obmedzený´, a vytuší, do akej miery je mu kameň cudzí a nepoddajný a s akou silou nás príroda či krajina dokážu odmietať. V každej kráse je čosi neľudské… a z diaľav tisícročia sa k nám vráti primitívne nepriateľstvo sveta… tá obmedzenosť a cudzota sveta, to jej absurdno.“ (Macfarlane, 2021)
Lucia Krosnerová
Regresný rast, Regressiwe growth, inštalácia, plast, svetlo, rastliny, zem, 2024
V poslednej dobe sa mnohí z nás čoraz intenzívnejšie zamýšľajú nad tým, ako veľmi človek dokázal za pár desaťročí zmeniť svoje prostredie pre život. Pokrok priniesol do nášho sveta množstvo možností, ktoré nám uľahčujú a spestrujú život, no dopady týchto výdobytkov techniky začíname rok čo rok pociťovať intenzívnejšie, aj keď sa cielene nezaujímame o ekologickú situáciu vo svete či svojom okolí. Svojim autorským prístupom uchopujem živú prírodu priamo, a uzatváram ju do umelohmotného obalu, tak ako sa mi sami uzatvárame vo svojich bytoch či iných umelo vytvorených prostrediach. Priestor pre život je v tomto vákuu ale istým spôsobom obmedzený.
Človek, postava, osoba: žena, Gaia, Zem, je znázornená na tzv. pitevnom stole s rezmi skrz celé telo. Jej obsah tvorí funkčný, ale elektrinou poháňaný ekosystém, zložený z rôznych druhov rastlín a inej prírodnej hmoty ktoré sa podieľajú na správnom fungovaní nášho prostredia, tak ako sa na tom podieľajú orgány v našom tele. Stôl a inštalácia samotná je nasvietená led svetlom s plným spektrom, využívanom pri hydroponickom pestovaní rastlín, či už pre komerčné poľnohospodárske účely, alebo domáce pestovanie.
Migrácia ako forma prežitia: Liubov Holubkyna
Liubov Holubkyna
Kde nie sme, Where we are not, video, 2024
Bakalárska práca Liubov Holubkynej „Kde nie sme“ analyzuje fenomén migrácie prostredníctvom videoinštalácie. Na výstave je prezentovaná ako video.
Práca sa zameriava na komplexné aspekty migrácie, zahŕňajúce sociálne, kultúrne, ekonomické a emocionálne dimenzie. Špeciálny dôraz kladie na skryté emócie a neverbálnu komunikáciu migrantova migrantiek, pričom využíva detailné zábery pre zachytenie jemných emócií. Práca čerpá z osobných skúseností a príbehov migrujúcich ľudí, čím prispieva k lepšiemu pochopeniu migrácie a podporuje empatiu a solidaritu v spoločnosti.
Zahŕňa aj použitie doplňujúcich videozáznamov z rôznych zdrojov vrátane správ a dokumentárnych materiálov. Tieto videá slúžia na ilustráciu reálnych situácií a podmienok, ktorým migranti čelia. Zábery z migračných úradov, preplnených táborov a rozhovorov s nimi poskytujú autentický pohľad na ich každodenný život a výzvy, s ktorými sa stretávajú.
Viera v hoaxy, Fiktívne božstvá
Viktória Surová
Obroda sŕdc slovanských, digitálna maľba, inštalácia, 2024
V práci som si vytvorila vlastných falošných slovanských bohov a bohyne. Projekt bol reakciou na digitálne dezinformácie súvisiace so slovanskou mytológiou. Existujú početné slovanské pseudobožstvá, teda božstvá opísané v populárnej a niekedy aj vedeckej literatúre, ktoré ale väčšina historikov neuznáva ako objekty uctievania medzi pohanskými Slovanmi.
Sú buď výsledkom omylov pri dokumentácii, falzifikátov slovanských romantikov alebo dokonca politicky motivovaných výmyslov.
Tento druh pseudomytológie alebo dokonca aj pseudohistórie sa ďalej digitálne šíri početnými webovými stránkami, článkami, obrázkami či mémami. Existuje dokonca aj neo-pohanské náboženstvo nazývané Rodnovery (Slovanská domorodá viera), ktoré týchto bohov a bohyne uctieva, pretože veria, že ich uctievali aj predkresťanskí Slovania.
Napríklad jedným z populárnych bohov Rodnovery je Čislobog, boh čísel. V skutočnosti bol vymyslený v 19. storočí a pohanskí Slovania ho nikdy neuctievali.
Túto prácu som robila nielen ako reakciu na môj negatívny postoj k historickým dezinformáciám, ale aj pre ich súvislosť a nadväznosť na nebezpečný nacionalizmus.
Vytvorila som 11 nových bohov a bohýň, inšpirovaných buď slovanskou kultúrou, alebo som
apropriovala existujúcich gréckych bohov a bohýň, ako to urobili ich tovrcovia z 19. storočia. Potom som pomocou AI nástroja na písanie vytvorila vierohodné texty popisujúce tieto božstvá, ako keby boli súčasťou skutočnej mytologickej a historickej tradície. Obrázky boli digitálne maľované mnou, sú ale účelovo štylizované, aby divákovi pripomínali istú estetiku. Práca pozostáva z inštalácie pripomínajúcej nákupné stánky, často používané na rôznych trhoch a festivaloch, kde „predávam“ merch a informácie o mojej falšovanej mytológii a facebookovej stránky „Obroda sŕdc slovanských“, ktorá divákovi pripomína rôzne nacionalistické stránky využívané na propagandu.ik.
Tamara Almášiová (1999, Spišská Nová Ves)
Štúdium
2015-2018, SOŠ drevárska Spišská Nová Ves, Fotografický dizajn
2018-2022 , bakalárske štúdium, Technická univerzita v Košiciach, Fakulta umení, Ateliér slobodnej kreativity 3D, doc. Mgr. Art. Radovan Čerevka
2022-2024, magisterské štúdium, Technická univerzita v Košiciach, Fakulta umení, Ateliér obrazu, doc. Mgr. art. Oto Hudec, ArtD.
2023-2024, Trnavská univerzita v Trnave, Pedagogická fakulta, základný modul doplňujúceho pedagogického štúdia
Samostatné výstavy
Dialógy, kopce, lazy a stred, Bašta, kultúrno-komunitné centrum, 2024, Bardejov
Mikro-rezidencia, Detva nepoznaná spoznávaná, Arteska, 2023, Detva
Naháňala som tieň zvieraťa, Nerv Platform, 2023, Humenné
Naháňala som tieň zvieraťa, Rozkvet Gallery, 2022, Banská Bystrica
Naháňala som tieň zvieraťa, Campus Gallery, 2022, Košice
Kolektívne výstavy
CHECKPOINT 24, Krajská galéria v Prešove, 2024, Prešov
Magisterská výstava prác , Múzeum Vojtecha Löfflera, 2024, Košice
Jedna množina, Výmenník Štítová, 2023, Košice
You´re gonna love me, EQO, 2023, Spišský Hrhov
Materia et spiritus, Bašta, 2023, Bardejov
Tehláreň, Posádkový dom armády, 2022, Liptovský Mikuláš
10 očí, SNGG STUDIO, 2022, Žilina
New Dimensions , Galéria Tabačka , 2022, Košice
30/30 challange, Výmeník Važecká, 2021, Košice
Prvá vlna, Nástupište 1-12, 2020, Topoľčany
Nerv, Nerv Platforma, 2019, Humenné
Iné projekty
Prázdnoty izby, džad production, básnická zbierka, 2023-2024
Tehláreň, Čítačka – Prázdnoty izby, džad production, básnická zbierka, Liptovský Hrádok, 2024
Experimentálny hudobný projekt, Tamara Almášiová a Maroš Bavoľár, Wave centrum nezávislej kultúry, 2024, Prešov
Experimentálny hudobný projekt, Tamara Almášiová a Maroš Bavoľár, Bašta – kultúrno-komunitné centrum, Bardejov, 2024
Prax
Stáž, WNOOZOW, Experimental and traditional weaving manufacture. Tvorba tapisérií pre Kláru Hosnedlovú, 2023-2024
Exkurzia Maria Bartuszová v Tate Modern, Londýn, vedenie: Mgr. Gabriela Garlatyová Ph.D.
Konferencia medzi údržbou a entropiou: Mestá a monumenty, Príspevok: Mapovanie Gemera a Malohontu, 2023, vedenie: Mgr. Gabriela Garlatyová Ph.D.
Maroš Bavoľár (2000, Košice)
Štúdium
2020-2024 TUKE, Technická univerzita v Košiciach, Fakulta umení, Ateliér obrazu, Mgr.art. Oto Hudec, ArtD.
Od 2024 FavuVuT, Brno, Česká republika, Paintingstudion.3
Skupinové výstavy
Festival Tehláreň, Liptovská Porúbka, Slovakia, 2024
Dancingin the Dark, Pistoriho palác, Bratislava
Techno Story-Campus Gallery, Košice, Slovensko, 2023
Ľudia zvláštneho druhu -Tabačka Gallery, Košice, Slovakia
Festival Lofofora, Zlín, Česká republika
Festival 66 hodín, Smolník, Slovensko, 2022
Neprídete si zahrať – Galéria Nástupište 1 – 12, Rezidencia, Topoľčany
Samostatné výstavy
Hegemonyof Body – Galéria Rozkvet, Banská Bystrica, 2024
Aktivity:
Koncerty–WavePrešov, Bašta Bardejov, 2024
Mariana Franková (2001, Svidník)
Štúdium
2020 – 2024, Technická univerzita v Košiciach, Fakulta umení, Ateliér obrazu, pod vedením: doc. Mgr. art. Oto Hudec, ArtD. , Mgr. art. Eva Moflárová, ArtD.
Samostatné výstavy
DOM, Z KTORÉHO VYRASTIEME – Múzeum Vojtecha Löfflera, Košice, 2024
Kolektívne výstavy
TELO A OKAMIH – CAMPUS GALLERY, 2023
TVOR festival mladého umenia – SEČOVCE
KINESIS Young office žilina- STANICA ŽILINA – ZÁRIEČIE
SIROTINEC- COEXISTENCE – MODRA
Liubov Holubkyna (2001, Cherson, Ukrajina)
Štúdium
2015 – 2022, bakalárske štúdium, Technická univerzita v Košiciach, Fakulta umení, Ateliér nových médií, doc. PaedDr. Mgr. art. Boris Vaitovič, ArtD.
Od 2024, magisterské štúdium, Technická univerzita v Košiciach, Fakulta umení, Ateliér nových médií, doc. PaedDr. Mgr. art. Boris Vaitovič, ArtD.
Skupinové výstavy
Open galéria, Bratislava, 2024
OFF festival, Bratislava, Pistoriho Palác v Bratislave
Galéria Tabačka v Košiciach
Iné projekty
Publikované práce v katalógu Deep Play, Práca „Where We Are Not“, vystavená v Open galérii v Bratislave
Prax
Stáž v Prešovskej galérii, 2024, Prešov
Lucia Krosnerová (1993, Prešov)
Štúdium
2008-2012 Stredná priemyselná škola vo Svidníku, Odbor: Odevný dizajn
2012-2014 Stredná priemyselná škola vo Svidníku, Vyššie odborné štúdium, Odbor: Modelárstvo a návrhárstvo odevov ( titul: DiS)
2015-2022 Technická univerzita v Košiciach, Fakulta umení, Ateliér slobodnej kreativity 3D, doc. Mgr. Art. Radovan Čerevka, bakalárske štúdium
2023 – Technická univerzita v Košiciach, Fakulta umení, odbor: Ateliér slobodnej kreativity 3D
Stáže
2010/2011 Projekt MOBILITA – Leonardo da Vinci – “Od odpadu k umeniu”
2011/2012 Projekt MOBILITA – Leonardo da Vinci – “Odevný dizajn nepozná hraníc”
2012/2013 Projekt COMENIUS – „BREAKING THE BARRIERS – understanding and sharing lifestyles and identities”
Kolektívne a samostatné výstavy
Výstava obrazov Lucie Krosnerovej a Kataríny Stupinskej pod názvom MY, Výstavná sieň Oddelenia kultúry na Radničnom námestí 21 v Bardejove
Módna prehliadka v rámci podujatia „ Dni mesta Bardejov“ v Promenádnom parku v Bardejove
Kolektívna výstava v rámci multižánrového festivalu Ružový bicykel v Bardejove (2015)
Samostatná výstava pod názvom Hľadania, Výstavná sieň Poľsko-slovenského dom na Radničnom námestí 24 v Bardejove (2015)
Kolektívna výstava DADA100 v Košiciach (2016)
Svetelná inštalácia na tému sneh,v spolupráci s Richardom Janešíkom- Výmenník štítová Košice
Samostatná výstava pod názvom Miesta, Výstavná sieň Hornošarišského osvetového strediska v Bardejove (2019)
Jednodňová výstava bakalárskych prác v priestoroch Fakulty umení v Košiciach (2022)
Ateliérová výstava MATERIA ET SPIRITUS, Bašta kultúrno-komunitné centrum Bardejov (2023)
Vystavenie diela na spoločnej výstave pod názvom VISIONS, ITSLIQUID GROUP, Londýn (2023)
Publikácia v magazíne ESTETICNO, Októbrové vydanie (2024)
Výstava dvoch autoriek v rámci festivalu Explózia -winter edition, Bašta kultúrno-komunitné centrum Bardejov (2024)
Site-specific inštalácia v rámci multižánrového festivalu 66hodín, Tabaková továreň Smolník (2024)
Ocenenia
- miesto v kategórii Voľná tvorba – MLM, Prešov 2010 1. miesto – Prostějovská zlatá jehla, Prostějov 2010
Zvláštna cena poroty – Hry s umením, Poprad 2010
Finančný grant od Stredoeurópskej nadácie a spoločnosti Slovnaft v rámci projektu Talenty novej Európy, 2011
Lux mentium – Ocenenie pre najúspešnejších pedagógov a žiakov stredných škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti Prešovského samosprávneho kraja , Prešov 2011
Mimoriadne ocenenie „Mladý módny tvorca roka“ – MLM, Prešov 2012
2.miesto v kategórii Scénická a kostýmová tvorba – MLM, Prešov 2013
- miesto na okresnej súťaži neprofesionálnej výtvarnej tvorby Výtvarné spektrum 2013
Cena predsedu PSK v kategórii „Voľná tvorba“ –MLM, Prešov 2014
Mária Maxová (1998, Žilina)
Štúdium
TRUNI, Doplnkové pedagogické štúdium 2023
2022-2024, Technická univerzita v Košiciach, Fakulta umení, Ateliér obrazu, doc . Mgr. art . Oto Hudec , ArtD.
2018-2022 Technická univerzita v Košiciach, Fakulta umení, Ateliér obrazu, doc. Adam Szentpétery akad. mal., doc. Mgr. art. Oto Hudec, ArtD. bakalárske a magisterské štúdium
Erasmus – Asp Katowice, letný semester 2021
Gymnázium sv. Františka z Assisi v Žiline 2010 – 2018
Samostatné výstavy
Umelecká dvojica Tamara Almášiová a Mária Maxová
Dialógy, kopce, lazy a stred , BAŠTA, 2024, Bardejov
Mikro-rezidencia, Detva nepoznaná a spoznávaná, Arteska, Detva, 2023
Naháňala som tieň zvieraťa, Nerv Platform, 2023, Humenné
Naháňala som tieň zvieraťa, Rozkvet Gallery, 2022, Banská Bystrica
Naháňala som tieň zvieraťa, Campus Gallery, 2022, Košice
Kolektívne výstavy
Chcekpoint, 2024, Prešov
Seansa Art WAVE, 2024, Zemplínska Šírava
Výstava záverečných prác študentov Fakulta umení TUKE, Múzeum Vojtecha Lofflera, 2024, Košice
You´re gonna love me, EQO, 2023, Spišský Hrhov
Fu – Tu – Image, Festival 66 hodín, Bývalá tabaková továreň, 2023, Smolník
Jedna množina – Výmenník Štítová, 2023, Košice
XMAS ART INVEST – Mina Art Space, 2022/2023, Košice
10 očí – SNGG STUDIO – 2022, Žilina
Maľba naživo, Múzeum Vojtecha Lofflera, 2022, Košice
Teoria Wplywu Geleria Werykalna, 2022, Katowice
Montmarte Use the city festival, 2021, Košice
Prvá vlna, Nástupište 1 – 12, 2020, Topolčany
Prax
SZUSKE, učiteľka výtvarný odbor, 2024
Alfaedu – škola interiérového dizajnu, Košice, 2023 lektorka kresby
Kustódka – Rosenfeldov palác , Žilina, 2021, recepcia, sprievodkyňa, výstavy, stála expozícia
Stáž, WNOOZOW, Experimental and traditional weaving manufacture. Tvorba tapisérií pre Kláru Hosnedlovú, 2023, Košice/Praha
Stáž, Galéria Tabačka, 2022, Košice
Iné projekty
Tehláreň – Džad production, čítačka, zbierka básní, Ryba v kope sena, 2024
Exkurzia Maria Bartuszová v Tate Modern, Londýn, vedenie: Mgr. Gabriela Garlatyová Ph.D.
Konferencia medzi údržbou a entropiou: Mestá a monumenty, Príspevok: Mapovanie Gemera a Malohontu, 2023, vedenie: Mgr. Gabriela Garlatyová Ph.D.
Murall Painting, Hory doly LM, 2022, Liptovský Mikuláš
Denisa Sabovíková (1999, Michalovce)
Štúdium
2024 TUKE, Technická univerzita v Košiciach, Fakulta umení, Ateliér obrazu, Mgr. art. Oto Hudec, ArtD.
2020-2024, TUKE, Technická univerzita v Košiciach, Fakulta umení, Ateliér slobodnej kreativity 3D, doc. Mgr. art. Radovan Čerevka, ArtD.
2019-2020, Trnavská univerzita v Trnave, Filozofická fakulta, Dejiny a teória umenia
2015-2019, Škola úžitkového výtvarníctva, Košice, Scénická dekoračná tvorba a reprodukčná maľba
Doplnkové vzdelanie
Erazmus+ – Vulcanica Mente (The Power of eARTh),2022, Taliansko
Základná umelecká škola,2009 – 2014, Michalovce, výtvarný odbor – absolvent
Kolektívne výstavy
Festival Prototyp, Vodojemy na Žlutém kopci v Brne, 2024
„Deep Play“, Galéria Tabačka, 2024, Košice
Kontexty mesta ´23- umelecké intervencie v Prešove, 2023
„Štvrtá dimenzia“ Nitrianska galéria- Galéria mladých, 2023
„Across the Sediments“, Galéria baníckeho múzea, 2022, Rožňava
„Materia et spiritus“, Bašta, kultúrne centrum, 2022, Bardejov
„New dimensions“, Galéria Tabačka, 2022, Košice
Scénografia 1, 2018
Ocenenia
Ocenenie za najlepšiu praktickú maturitnú prácu, 2019, ŠUPKE
Cena za najlepšiu scénografku, 2017, ŠUPKE
Viktória Surová (1999, Košice)
Štúdium
TUKE, Technická univerzita v Košiciach, Fakulta umení, Grafika a experimentálna tvorba, prof. Peter Rónai, doc. Svetlana Fialová
TUKE, Technická univerzita v Košiciach, Fakulta umení, Ateliér obrazu, Mgr.art. Oto Hudec, ArtD.
Skupinové výstavy
“Chaos v Campuse”, Campus Gallery, 2022, Košice
Art Station, Múzeum Rusínskej kultúry v Prešove, 2023, Prešov
premietanie animácie “Králik a zajac”, festival Tehláreň, 2024,
Iné projekty
Exkurzia Maria Bartuszová v Tate Modern, Londýn, vedenie: Mgr. Gabriela Garlatyová Ph.D.
Konferencia medzi údržbou a entropiou: Mestá a monumenty, Príspevok: Mapovanie Gemera a Malohontu, 2023, vedenie: Mgr. Gabriela Garlatyová Ph.D.